M-am tot întrebat ce face ca o lucrare de artă să fie bună. Să reținem că bună nu este tot una cu vandabilă.

O să încerc să răspund la întrebare. După care o să încerc să răspund și la întrebarea ce o face vandabilă?

În primul rând trebuie ca lucrarea ta să fie frumoasă. Când vine vorba de frumusețea unui tablou părerile pot varia de la persoană la persoană. Unii pot considera frumos ceva, alții pot considera frumos altceva.

Todeauna o să existe critici și păreri împărțite.

Eu consider că frumoasă este o lucrare care aduce bine cu realitatea sau o imită bine. Acum faptul că mai are variațiuni în genul suprarealismului sau tinde spre impresionism nu contează. Important e să găseşti în ea corespondent în lumea reală. Abstracționismul nu e frumos. Ăsta e punctul de reper. Dar oamenii au căutat permanent să iasă în evidență cu ceva nou. Şi atunci s-au afirmat prin alt stil, de exemplu prin abstracționism.

Dacă asta nu ar fi avut admiratori nu ar fi persistat. Găsim totuşi în muzeele mari şi la casele de licitații picturi de Polock sau Mondrian.

Ceea ce mai poate face frumoasă o lucrare poate fi finisarea ei. Adică să nu aibă scurgeri de culoare accidentale și să fie cât mai asemănătoare cu modelul real sau pe care se bazează. Că e floral, animal, arhitectural sau uman mai puțin contează.

Faptul că o lucrare e frumoasă în sensul clasic nu înseamnă neaparat că aceasta este și vandabilă. Dar ajută mult. Și acum trecem la următoarea întrebare și la următorul răspuns.

Ce face ca o lucrare să fie vandabilă? Un răspuns pe care îl cunosc este propria credință că lucrarea ta valorează o anumită sumă. Desigur că te uiți şi în stânga şi în dreapta la alți artişti şi vezi cu cât vând aceştia lucrări asemănătoare. Dar să nu uităm că prețul îl poți face şi tu. Aici mă refer la artiştii independenți. Cei care colaborează cu o galerie sau alta depind în mare măsură de ea.

Mai pe scurt tu însuți ca artist trebuie să crezi în lucrările tale sau măcar cel care o vinde.

Un alt lucru de luat în seamă este vadul comercial. Una e să vinzi într-o zonă aglomerată unde vin persoane cu bani dispuşi să cheltuie şi alta e să vinzi într-un cătun. Dar dacă e să luăm în considerare faptul că mijloacele tehnice de astăzi precum internetul, Instagramul, Facebook-ul, smartphone-urile şi Social Media permit să îți faci cunoscute lucrările unui public numeros, atunci nici faptul că stai într-un cătun nu ar mai fi un impediment.

Un lucru alt lucru care te poate ajuta să vinzi poate fi numele pe care ți-l faci şi perseveranța. Dacă eşti cunoscut ca pictor de mult timp e aproape imposibil să nu vinzi măcar câteva tablouri.

De-asemeni propria carismă te poate ajuta. Calea spre vânzare pot fi toate acestea sau o combinație între ele.

Îți spun toate astea în calitate de om care a vândut lucrări de artă create de propria-i mână sau lucrările altora.

Mai este un lucru care poate vinde. Povestea. Povestea ta de viață și povestea lucrărilor tale.

Și publicitatea pe care ți-o faci! Construită cu cap.